//
you're reading...
Data, Hemtjänsten, Liden, Mobilt, RunKeeper, Sjukgymnastik, Sjukvård, Telefoni, Telenor, Telia, Vårdcentralen, Ved

Telefoni

Morgonstund har guld i mund – som det heter. I går kväll la jag mig redan åtta – var så trött! Somnade vid filmen också.

Jag har beställt en ny (en till) bärbar telefon, en Siemens Gigaset S795 Nordisk. Kan vara bra att ha två stycken. Den andra Siemens är jag ju nöjd med. Denna har telefonsvarare också. Det fungerar inte riktigt som det skall med Telenor. Varför vet jag inte. Tror att det finns två första jack i huset. Jag ser inte vilka som ringer – utom i datarummet. Tänkte ha den nya här ihop med Lill-Busan och den andra i Stora Rummet. Eftersom min fasta telefoni också är mobil – så hinner inte jag fram när det ringer. 30 sekunder var det längsta det går att ha. Man får inte vara handikappad i Telenors värld – tydligen! Där var ju Telia bättre. Det skulle kosta nästan 6000:- att köpa loss mitt nummer. Jag frågade. Nåja, får stå ut i två år med detta! Det fungerar ju – bara jag hinner fram. På grund av den underliga kopplingen i jacken fungerar inte vidareflyttningen heller.  Annars är jag nöjd med Telenor. Får jag telefonsvarare – så kan jag uppge mina mobilnummer så kan folk nå mig då jag är ute. Den bärbara kan jag ju ta med ut också (och trava in i veden kanske, ha ha..).  Jacken och ledningarna är ju Telias. Det kostar en bra slant att de gör om. Det är frestande att det görs riktigt en gång för alla. Allt här i huset är ett lappverk!! Jag kan ju ringa och fråga Telia vad det skulle kosta. Det behöver inte vara något jack för mitt nummer nere i museet.

Sjukgymnasten har inte hörts av. Pratade med en sköterska igår – hon skulle vara på sjukgymnasten. Lite jobbigt att man hela tiden måste ringa själv och tjata. Första gången vill jag gärna ha en tid och lite råd. Annars vill jag gärna använda de redskap de har därborta. Och det kan ju bara sjukgymnasten säga vad som är bra eller inte för min rygg. Orkar inte idag känner jag.

Igår gick Hemtjänsten och jag runt elljusspåret. Det gick bra, tog över en timme. Idag kommer de tyvärr inte. Trist de dagar de inte kommer. Jag har ju ansökt om mer hjälp, i alla fall aktivitet. Det skulle ju beviljas men tar väl någon vecka innan det är klart.  Och nästa vecka kommer Christian hem igen. Nationaldagen. Den dagen borde minsann firas som man gör i Norge!! Hoppas att vi kan åka till Sundsvall någon dag också. Vi kanske kan hitta billigt på Erikshjälpen. Kläder är något jag inte vill lägga ner pengar på!! Hellre på tekniska prylar! Jag har hittat en hel del bra jeans och tröjor på Erikshjälpen. Har lämnat in sånt som jag vuxit ut där också. Kommer det ju till användning och de får in pengar till de som behöver hjälp!

Bilden idag blir den telefon jag beställt. Kommer väl nästa vecka…

Siemens Gigaset S795 Nordisk

Siemens Gigaset S795 Nordisk

About Lidenkatten

En kattälskande dam i sina bästa år :) Skriver lite av vad som sker här i Byn, lite bilder - när jag får lust.

Diskussion

4 thoughts on “Telefoni

  1. madame elektronic af liden

    det koster ca 300 spend at fixe alle ledninger och jack selv (slav) kanske du vil spara liten pengar til mat och rødvin!! .

    telia vil skatte från nu af til julen hvis du frågar dom at fixa dina jack!! kørsel moms tima løn vel 5000-7000 spend, tænke på hvad man kan køba af regnklæder for di pengar!!
    madame for titta i sundsvall for begannat regnstæll!! gult!! hii
    ((Allt här i huset är ett lappverk!!)) den er jag med på,- min livs uppgift!!!

    Posted by rosannamaid | 25/05/2011, 12:31
    • Ja, nog kostar det ett par tusenlappar hos Telia. Det var ju dyrt förr då de fixade här. Jag har inte frågat dem. Tänkte att har jag den nya bärbara i datarummet (där syns nummerpresentationen) och telefonsvararen så kan folk nå mig i alla fall. Men det måste ju fixas på sikt. Ett lappverk utan dess like…
      Jag var ner och tittade på jacket. Det är ihopkopplat med ett annat nummer (ej i bruk numera). Vågar inte röra det. Annars var det med papper hur man ändrade felkopplade jack från Telenor.
      En liten matabit tillsammans med katterna kanske det kan bli 😉 he he… Rödvin får ju inte katterna dricka, får slaven dricka det då? :-> *fniss*
      Kramar 😉

      Posted by berlinermauer61 | 25/05/2011, 13:22
      • uten mat och dricke dur helten inte.

        et ordsprog på dansk,-vet inte om det findes på svenska/lidens.

        så jo fan han/hun skal ha en bra fl rødvin, det er jo altid koldt der uppe,!!! liten trøst måsta man få, hvis du felanmelder jack innomhus– får madame selv lov til at betala, så dont do it!!, der findes jo brevduer så ingen fara!! kanske madame skal have brevduer,
        hvor hitter man de ikoner/smily?? her

        Posted by rosannamaid | 25/05/2011, 14:53
  2. Ja, jag får ju 2½ brevduvor 😉
    Jag har inte pratat med Telia…
    Smiles, man använder de tecknen som ger smileys. : – ) Fast ihopskrivet 🙂

    Posted by berlinermauer61 | 26/05/2011, 14:00

Kommentera

